Pedagogische studiedag/ Teambuilding

Algemeen:

Elke studiedag of teambuilding (ook voor bedrijven) zal in overleg vorm krijgen en kan een halve of een hele dag duren. We laten, omwille van praktische organisatie, de workshops liefst in onze lokalen in Houthalen doorgaan maar dat is geen noodzaak. Er kan in het bedrijfsrestaurant in Greenville een maaltijd gereserveerd worden.

Kostprijs halve dag €450 voor 10 deelnemers, €25 per bijkomende deelnemer. De studiedagen zullen ingevuld worden door lesgevers van de Techniek- en WetenschapsAcademie van de UCLL.

Hierbij enkele voorbeelden van mogelijke invulling zowel voor basis-, secundair- als kleuteronderwijs.

Basisonderwijs

Mogelijkheid 1

Deelnemers worden bij aankomst, los van klas/groep/taak, in een lokaal aan het werk gezet met als doe-activiteit: “de omgekeerde ingenieur” om zelf te ervaren wat een demonteerhoek kan betekenen en welke rol ze hierin als leerkracht kunnen/moeten opnemen (mee te brengen = oud (defect) elektrisch toestel).

Korte pauze met woordje welkom, toelichting over deelnemen aan een Challenge,  verplaatsen naar workshop van keuze

Workshop  – keuze uit het pallet aan workshops vb kleuter + 1ste graad : Wedo + pralines maken /// 2e + 3e graad EV3 + trilbot

Elke studiedag kan gekoppeld worden aan een “uitdaging” waardoor de winnaar een gratis workshop (excl verbruiksmaterialen en verplaatsing) krijgt voor de klas!

 

Mogelijkheid 2

Intro: Wist je dat?  WIST! Een visie die verder gaat dan STE(A)M en zeker ook in jouw lessen een plaats heeft!

Keuze uit het pallet aan workshops.

Elke studiedag kan gekoppeld worden aan een “uitdaging” waardoor de winnaar een gratis workshop (excl verbruiksmaterialen en verplaatsing) krijgt voor de klas!

 

Mogelijkheid 3

Deelnemen aan een Challenge? Ervaar het zelf!

 

Secundair onderwijs

Mogelijkheid 1

Welkom + intro: Wist je dat?  WIST – Wetenschap in samenwerking met Techniek! Een visie die verder gaat dan STE(A)M en zeker ook in jouw lessen en vakoverschrijdend een plaats heeft maar nog niet zichtbaar is!

Na de intro kan er een keuze gemaakt worden uit:

-  inhoudelijke versterking uit het pallet aan workshops,

-  de eindtermen en hoe zichtbaar maken wat bereikt werd,

- werken aan een leerlijn in onze school op basis van de inhouden die we aanbieden

- deelnemen aan een Challenge?

Of …. eigen behoefte van de school/team

Elke studiedag kan gekoppeld worden aan een “uitdaging” waardoor de winnaar een gratis workshop (excl verbruiksmaterialen en verplaatsing) krijgt voor de klas!

 

Mogelijkheid 2

Een studiedag waarbij inhoud centraal staat! Vb robots – Wat is er op de markt?  Kostprijs? Voor- en nadelen? Hoe gebruiken? ….

Elke studiedag kan gekoppeld worden aan een “uitdaging” waardoor de winnaar een gratis workshop (excl verbruiksmaterialen en verplaatsing) krijgt voor de klas!

 

Mogelijkheid 3

Deelnemen aan een Challenge? Ervaar het zelf!

 

Kleuteronderwijs

Inhoud:

Intro: Wist je dat?  WIST! Een visie die verder gaat dan STEM!

Activiteiten:

  • De omgekeerde ingenieur 
  • Wetenschappelijke onderzoekjes
  • Het knopenbord: vormherkenning bij kleuters
  • Uit de papieren zak: probleemoplossend denken en werken
  • Bekje open, bekje toe: WE DO?  WE DO WEDO
  • Meten en roeren: no bake cookies en pralines

Timing : opgelet dit kan ook een voormiddag of dagprogramma worden

  • 9u – 9u45u: Doe-activiteit: “De omgekeerde ingenieur”.

Wat betekent demonteren in het demonteerhoekje?

  • 9u45 –10u05: Wist je dat? WIST!

WIST en de Techniek- en Wetenschapsacademie: toelichting ontstaan uit de huidige werking van de academie.

  • 10u05 – 10u15 pauze + verplaatsing naar workshop

Jongste kleuters

10u15-11u00 

Doe-activiteit: "Hoe worden knopen vriendjes?"

Eigen spelbord maken en probleemoplossend vormen herkennen

11u00-11u45

Uitdaging per leerkracht of team

11u45-12u00

Evaluatie

De Techniek -en WetenschapsAcademie: een meerwaarde voor mijn klas en/of erbuiten? Voorstelling huidig aanbod

 

Oudste kleuters

10u15-11u00 

Doe-activiteit: "Bekje open, bekje toe: Do we? We do WEDO!"

Beginselen van programmeren met lego WeDo

11u00-11u45

Uitdaging per leerkracht of team

11u45-12u00

Evaluatie

De Techniek -en WetenschapsAcademie: een meerwaarde voor mijn klas en/of erbuiten? Voorstelling huidig aanbod

Gekoppeld aan de uitdaging kan een gratis workshop gewonnen worden voor de winnende leerkracht!