Putting the A in STEM: creatief leren in kampen en naschoolse activiteiten voor kinderen en jongeren
In de wereld van naschoolse activiteiten en vakantiekampen hoor je steeds vaker de term
STEM: Science, Technology, Engineering, en Mathematics. Maar misschien heb je ook al
STEAM
zien passeren? De extra 'A' in STEAM staat officieel voor 'Arts', maar voor ons bij de Techniek- en Wetenschapsacademie betekent die 'A' veel meer. Ze staat voor creativiteit, open-einde-opdrachten binnen de leefwereld van het kind en vooral: plezier beleven tijdens het leren.
Waarom wij de 'A' in STEAM extra belangrijk vinden
Of het nu gaat om kampen of naschoolse workshops rond STEM en STEAM: wij geloven dat kinderen hun talenten het best ontwikkelen wanneer ze hun eigen leefwereld kunnen introduceren in hun projecten. Want wat is het nut van robotica, programmeren of duurzame technologie als het geen aansluiting vindt bij wat kinderen vandaag écht bezighoudt? Daarom werken we altijd met open-einde-opdrachten, waarin kinderen de vrijheid krijgen om met de gekozen technologie zélf vorm te geven aan een challenge. Die open aanpak stimuleert niet alleen hun creativiteit, maar biedt ook kansen tot samenwerking en om van elkaar te leren. Om kinderen hier goed op voor te bereiden, bouwen we in de eerste fase van elke workshop aan een stevige STE(A)M-basis. Zodra die fundamenten er zijn, kunnen we verder bouwen op hun eigen ideeën en verbeelding. Zo groeien kinderen uit tot niet alleen slimme doeners, maar ook creatieve denkers.
STEM gebruiken om aan kunst te doen. En omgekeerd.
Wat ons uniek maakt? Wij gebruiken STEM als middel om kinderen creatief aan het werk te zetten, en omgekeerd gebruiken we kunst en verbeelding om hen te helpen complexe STEM-uitdagingen te begrijpen en oplossen. Zo herprogrammeren we sprookjes zodat ze wél goed aflopen, ontwerpen we neon-graffiti als protest tegen klimaatopwarming, of ontdekken we optische illusies door de ogen van een robot.
Daarnaast zetten we sterk in op verhalend leren. Elke activiteit vertrekt vanuit een verhaal, waardoor abstracte begrippen zoals ‘programmeren’ tastbaar en herkenbaar worden. Het zorgt voor verbinding met de leefwereld van de kinderen en maakt leren betekenisvol.
Onze STEAM-workshops, kampen en naschoolse activiteiten zijn bovendien volledig geïntegreerd. Er is geen strikte scheiding tussen wetenschap, technologie, kunst of wiskunde – alles loopt naadloos door elkaar. Zo leren kinderen dat een robot bouwen niet alleen technologie is, maar ook design en samenwerking. En dat programmeren niet alleen over code gaat, maar ook over het vertellen van een goed verhaal.
STEM- en STEAM-kampen in de vakantie: leren én plezier
Voor ouders die op zoek zijn naar kwalitatieve STEM-activiteiten in de vrije tijd, of leerkrachten die hun leerlingen willen motiveren buiten de klas, bieden wij een breed aanbod aan naschoolse reeksen, kampjes en workshops in wetenschap, techniek, technologie, engineering, kunst en wiskunde.
Kinderen leren het meest als ze het gevoel hebben dat ze mogen dromen, creëren en experimenteren. Daarom is de leefwereld van de kinderen altijd het vertrekpunt in onze workshops. Geen droge theorie, wel samen dingen bouwen, problemen oplossen en nieuwe dingen ontdekken en dat alles met een flinke portie plezier en verwondering.
STEM voor elk kind bij de Techniek- en WetenschapsAcademie
Bij de Techniek- en WetenschapsAcademie geloven we dat elk kind een geboren onderzoeker is. Met een breed aanbod aan STEM-kampen, workshops, zomerkampen en familieactiviteiten maken we wetenschap en techniek toegankelijk voor iedereen, van kleuter tot tiener.
Benieuwd welke activiteiten jouw kind kunnen inspireren?
Bekijk ons aanbod in Leuven en Limburg:
